Czy copywriter powinien znać się na temacie?

Zapewne myślisz „co to za pytanie”. Jak można pisać o czymś o czym nie ma się pojęcia? A okazuje się, że się da i to z całkiem dobrymi efektami. Żeby to zrozumieć musimy na początku powiedzieć sobie dwie rzeczy.

Na początku trzeba stwierdzić, że są dziedziny o których dość łatwo jest pisać, na podstawie własnego researchu. Jest to na przykład turystyka, poradniki, moda, lifestyle itp. Oczywiście, dużo lepiej znaleźć osobę która zna się na danym temacie. Wtedy nie traci czasu na zbieranie materiałów, a dodatkowo uzupełnia temat swoją wiedzą. Swojego czasu współpracowałem z copywriterką, która od wielu lat mieszkała w Tajlandii i pisała tak dobre teksty, że informacje w nich zawarte nie były dostępne nawet w przewodnikach czy w internecie. Powstał z tego całkiem solidny blog, przynoszący dobry przychód pasywny.

Jednak z takimi osobami jest kilka problemów:

  • Jest ich mało.
  • Są drogie.
  • Nie zawsze potrafią pisać.

Łatwo jest wyobrazić sobie podróżniczkę, która zwiedza świat i opisuje swoje historie. Trudniej jednak, jest wyobrazić sobie prawnika albo stolarza, który w prosty i przyjazny sposób opisuje dane zagadnienie i to w dodatku jeszcze zgodnie z SEO. Co zatem można zrobić w takiej sytuacji?

Jak pisać lepsze teksty? Doszkól się!

Ja w takich sytuacjach – a pracowałem zarówno przy obrabiarkach CNC, restauracjach, hotelach, weselach czy jachtach – po prostu się doszkalałem. Kupowałem książki i podręczniki z danych dziedzin i po prostu się uczyłem danego tematu. Ma to sens, jeżeli wiem że współpraca z Klientem będzie trwała dłuższy czas, a ja dodatkowo nauczę się kilku rzeczy, którymi będę mógł błysnąć podczas imprezy ze znajomymi.

Jednak taki sposób, nie pozwala na tworzenie bardzo eksperckich tekstów, w których łączymy z pozoru niepołączone fakty. Oprócz tego, są też dziedziny na których zrozumienie potrzeba wiele lat i nie da się tego przeskoczyć w kilka tygodni. Co zrobić w takiej sytuacji?

Potrzebujesz eksperckiego tekstu? Znajdź eksperta

Ja w takiej sytuacji współpracuje ze swoimi zaufanymi osobami, często są to moi dawni lub aktualni Klienci. Jeżeli mają czas i lubią pisać proszę ich o opisanie danego tematu – jednak to rzadko się zdarza. Zazwyczaj umawiamy się na „mini wywiad” podczas którego opowiadają mi o danej tematyce, a ja nagrywam całą rozmowę, a potem ją już opracowuje we własnym zakresie.

Tak więc podsumowując ten wpis: czy copywriter powinien znać się na temacie? Nie musi jeżeli nie potrzebujesz eksperckiego tekstu. Czy jeżeli potrzebuje eksperckiego tekstu, mam szukać eksperta? W tej sytuacji najlepiej jest szukać i eksperta i copywritera, a następnie połączyć ich umiejętności.

Dane firmy

SmallSite Krzysztof Skrzypek
ul. Reymonta 2/3
40-026 Katowice
NIP: 954-264-84-81

Numer telefonu